Gefundeerde marketingbesluiten door CRM

Geplaatst op

Beslissingen maken op onderbuikgevoelens is een risky business, want het is vaak een gok wat wel en wat niet werkt. Als een marketingactie niet goed uitpakt, dan is de organisatie geld kwijt. Als een marketingactie wel werkt, dan is dat mooi meegenomen, maar wel vaak door een toevalstreffer.

Elk bedrijf wilt natuurlijk winstgevend zijn, duurzaam en op de lange termijn dat volhouden. Daarvoor is marketing nodig om klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Daarvoor is er kennis nodig over de markt, dus wat er speelt bij (potentiële) klanten. Uit verkregen data en klantgegevens kunnen beter worden voorspeld en geanalyseerd wat er speelt of gaat spelen in de markt. CRM-software maakt dit een stuk gemakkelijker. CRM is een essentieel onderdeel van marketing om klanten te binden. Waarom is het een belangrijk onderdeel van marketing? Dat leggen wij u graag uit.

Inhoudsopgave

  • Wat is CRM?
  • De voordelen
  • Koppeling met ERP
  • FAQ

De betekenis van CRM

Wij hebben een aantal keer ‘CRM’ genoemd, maar wat betekent CRM nu? CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’, wat ook wel klantrelatiebeheer wordt genoemd. CRM is onderdeel van de algehele marketingstrategie. De essentie is om klanten langdurig te binden aan uw bedrijf, door bijvoorbeeld na aankoop van een product in contact te blijven met e-mails, soms met aanbiedingen van relevante producten voor die klant.

Als er over CRM wordt gesproken, wordt er vaak ook gesproken over CRM-systemen. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem functioneert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

CRM-software brengt voordelen met zich mee

Er zijn een groot aantal voordelen van een CRM-software. Als een CRM-systeem wordt geïmplementeerd, doen sommige voordelen zich kort na implementatie voor, andere komen alleen voor bij langdurig gebruik van het systeem:

·         Contactbeheer dat overzichtelijk is

Doordat een CRM-systeem als een centrale database functioneert, is er een centrale oriëntatie in de werkwijze als het komt tot contactbeheer, want alle belangrijke klantgegevens zijn op elk moment toegankelijk.

·         Voor elk bedrijf verbeterde verkoopprocessen en verkoopkansen

Met CRM-software worden potentiële verkoopkansen snel worden geïdentificeerd. Door middel van een softwarematige analyses van de verkoopprocessen is het voor bedrijven mogelijk om deze continu te optimaliseren.

·         Persoonlijke advertenties en gepersonaliseerde marketingcampagnes

De verzamelde data van uw (potentiële) klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kunnen gegevens zoals geslacht, locatie en zelfs aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Na analyses van de gegevens kunnen dus gefundeerde marketingbesluiten worden genomen.

·         Verbeterde samenwerking

De gebruikers van een CRM-systeem werken allemaal met dezelfde gegevens waardoor misverstanden worden voorkomen en de samenwerking geoptimaliseerd. Zo kan iemand van de klantservice werken met de gegevens die van de accountmanagers komen.

·         Wettelijk conforme werkwijze

CRM-systemen ondersteunen bedrijven automatisch bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Koppeling met ERP

Het is belangrijk dat een CRM-systeem kan functioneren met andere softwaresystemen. Het klantencontact moet natuurlijk goed gedocumenteerd worden, bijvoorbeeld met factureren. Een DMS (Document Management System) komt hier goed van pas en kan door het hele bedrijf worden gebruikt. Een goed samenhanged bedrijfssysteem is daarvoor nodig om alle systemen met elkaar te laten communiceren. Dat is precies wat ERP kan bewerkstelligen.

De afkorting ‘ERP’ staat voor Enterprise Resource Planning. Een ERP systeem automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen een organisatie. Alle gegevens van de verschillende afdelingen worden opgeslagen in een centrale database, waardoor ze altijd voor iedere medewerker inzichtelijk zijn.

Een ERP-systeem is een softwaretool die zorgt voor een hogere productiviteit binnen de organisatie, doordat veel processen binnen dit informatie- en managementsysteem geautomatiseerd kunnen worden.

Geen enkel bedrijf is hetzelfde. Dat is ook de reden dat CRM-systemen zo veel van elkaar verschillen. Ieder systeem kan worden ingericht met modules die de verschillende afdelingen kunnen ondersteunen en kan CRM ook nog ERP-software functioneren. Het vinden van de CRM-leverancier zoals Compenda die de juiste software kan leveren is daarom zeer belangrijk.

FAQ

Wat is CRM?

CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’, wat ook wel klantrelatiebeheer of klantcontactbeheer wordt genoemd. CRM is onderdeel van de algehele marketingstrategie. De essentie is om klanten langdurig te binden aan uw bedrijf.

Wat is een CRM-systeem?

Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

Gerelateerde berichten

Over ons

Welkom op deze pagina over jonge ouders. Wat zijn dingen waar je de eerste tijd rekening mee moet houden? Wanneer krijg je weer wat tijd voor jezelf? Wat kost een kind de eerste 18 jaar? Lees snel verder.

Contactgegevens

Via info @ zwanger-en-zo.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden